Friday, October 2, 2009

Day Twenty-five in Mumbai

By the evening of the day Miguel and I had pretty much finished our work. Miguel was printing every document we created and working on the final report, while I did the last changes on the technical documentations.

Traffic in Mumbai or in whole India or even in whole south and east Asia is notoriously chaotic. In Mumbai or in Taipei or in Beijing, it is all the same: No one keep his lane, always jams, everything moving arround everywhere.

In the evening we met Virginia, who is the software sales manager in Mumbai for IBM. She said:"In America everyone has his lane. Here no one respect your lane. On the street I have on the one side a taxi, on the other side two rickshaws, before me a truck and yet three pedestrians in my lane."

For someone who is accustomed to the European standard the traffic in Mumbai is really shocking. But after four weeks one do recognise sort of patterns.

I would call it patterns and not rules, because they are in no way strict, but are used very flexible, and some of them are contradiction. There are no real priorities for the patterns in case of conflict, you must decide this according to the situation.

So, I think the most important pattern is obey the police. I believe this is a pattern that should never be violated. If the policeman is signaling go, then go, what ever the signal is saying; if the policeman says stop then stop, even if someone behind you is honking.

The second pattern is always look forward. Avoid any collision with anything that is before you, and assume that people behind you will do the same. So if you want to change lane, or if on a crossroad two vehicles are approaching from different directions, who ever is before the other guy goes first. In a jam it is important to move yourself in a position before the other.

Because everyone is looking forward it is dangerous to surpass someone, because he don't look back and can cross your lane while you try to surpass him. In this case honk! Honking has a very important function for the traffic, it tells the other participants your position and your purpose.

This solved one of the problems that had always puzzled me. When you observe a flock of gooze or a flock of starlings that are flying in formation. They are always crying. For me this is something quite difficult to understand because crying while flying is very energy intensive, and this contradicts one of the principles in biology: The most energy efficiant being survives and prospers. But I believe that the crying has an important function: It tells the other birds in the flock your position and your purpose without that the birds must always turn their heads to see what happens arround them. Birds like starling had developed this method into an optimum that they even don't colide while flying in dense formation and quick turn arround. But I am very sure that if all the birds are deafened they would not be able to do this.

So I call this hypothesis now officially the Mumbai honking hypothesis for bird fly.

Actually I disagree with the theory that Indians like honking. If the traffic moves very smoothly no one honks.


Bis Abend haben Miguel und ich unsere Arbeit weitestgehend abgeschlossen. Miguel hatte alle Dokumente ausgedruckt, was er generiert haben und arbeitete an dem Abschlussreport, während ich den letzten Schliff an den technischen Dokumenten mache.

Verkehr in Bombay oder ganz Indien oder sogar ganz Süd- und Ostasien ist notorisch chaotisch. In Bombay, Taipei oder Beijing, es ist überall das gleiche: Keine hält sein Spur, überall Staus, alles bewegen sich überall.

Am Abend trafen wir Virginia, Software Sales Manager in IBM Mumbai. Sie sagte:"In Amerika hält jeder sein Spur. Hier respektiert keiner Dein Spur. Auf der Straße habe ich auf der einen Seite ein Taxi, auf der anderen Seite zwei Rickschas und vor mir ein Lastwagen, dazu noch drei Fußgänger, alle auf meinem Spur!"

Für jemand, der sich an dem europäischen Standard gewöhnt ist, ist das Verkehr in Bombay wirklich schockierend. Aber nach vier Wochen erkennt man gewissen Muster.

Ich nenne es Muster, und keinen Regel, weil sie keineswegs strikt abgehalten werden, sondern sehr flexibel benutzt werden. Manchen von ihnen widersprechen einander. In solchen Fällen gibt es keinen Regel, der die Prioritäten der Mustern definiert, man muss nach der Situation entscheiden.

Ich glaube der wichtigste Muster ist Gehorcht die Polizei. Ich glaube dieser Muster soll nie verletzt werden. Falls der Polizist go signalisiert, dann fahr, egal was die Ampel sagt; falls der Polizist stop sagt dann halt, selbst wenn jemand hinter dich hupt.

Der zweite Muster ist guckt immer nach vorn. Vermeidet Kollisionen mit alles was ist vor Dir ist, und nimmt an dass die Leute hinter Dir das gleiche tut. Falls Du die Fahrspur wechseln willst, oder zwei Fahrzeuge von unterschiedlichen Richtungen eine Kreuzung nähet, wer immer vorne ist, der hat vorfahrt. In einem Stau ist es deswegen wichtig, Dich immer so zu bewegen, dass Du vor den anderen stellst.

Da jeder nach vorne guckt, ist es gefährlich jemand zu überholen, denn er würde nicht zurückgucken und kann die Fahrbahn wechseln während Du ihn überholst. In diesem Fall Hupen! Hupen hat eine sehr wichtige Funktion im Verkehr, es übermittelt anderen Beteiligten Deine Position und Deine Absicht.

Das löst ein Problem das mich schon immer verwirrt hat. Wenn man ein Schar von Gänsen oder Stars beim Fliegen beobachtet, sie schreien immerfort. Für mich ist das sehr schwer zu verstehen da Schreien während des Fluges sehr viel Energie kostet. Und das widerspricht ein Prinzip in der Biologie: Der energieeffizienteste Individum überlebt und gedeiht. Aber ich glaube Schreien haben eine wichtige Funktion: Es teilt den anderen Vögeln in der Haufen mit, wo Du gerade bist und wo Du gerade hinfliegst, so dass die anderen Vögeln ohne den Kopf umzudrehen bereits weißt, was in der Haufen passiert. Vögeln wie Stare haben diese Methode bis zum Optimum getrieben, so dass sie sogar in dichter Haufen und bei schnellen Drehen einander nicht stoßen. Aber ich bin mir sehr sicher, falls man sie alle taub schaltet, werden sie dies nicht mehr bewerkstelligen können.

Also nenne ich diese Hypothese das Bombay Hupen Hypothese für Vogelflug.

Ich muss die Theorie widersprechen, dass Inder Hupen lieben. Wenn der Verkeht glatt läuft, hupt kein Mensch.


今天Miguel和我完成了我们的工作。Miguel整天都在打印我们写的文件和更改结局报告,我则在对我写的技术文件做最后更改。

孟买、整个印度或者整个东亚和南亚的交通都是出名的混乱。不管是孟买、台北还是北京,到处都一样:没有人待在自己的车道上,到处都堵车,所有的东西似乎都乱走。

今天傍晚我们碰到Virginia,她是IBM在孟买的软件销售经理。她说:“在美国每个人有自己的车道。在这里没有人管你的车道。在街上我一面是出租车,另一面是两辆三轮车,前面是一辆卡车,完了还有三个行人,全部挤在我的车道上。”

对于一个习惯了欧美交通标准的人来说孟买的交通实在太可怕了。但是经过四个星期我还是能够辨认出一定的模式。

我称之为模式,而不是规则,因为它们不是必须遵守的,而是可以非常灵活地应用。它们有些甚至互相抵触。 在抵触的情况下这些模式没有固定的优先等级,其优先性按照情况判断。

我想最重要的模式是听警察指挥。这个模式好像是必须遵守的。假如警察要你走,不管红绿灯怎么说,你就走;假如警察要你停,即使背后有人摁喇叭,你也得停。

第二个模式是向前看。避免与你前面的任何东西的碰撞,假设你背后的人也遵守这个模式。因此加入你要改变车道,或者在交叉口两辆车从不同方向来到,谁在前面他就优先。在堵车的时候最重要的是把你的车挪到其它车的前面。

因为所有的人都往前看超车很危险,因为没有人往后看。有可能你在叉车的时候旁边的那辆车跑到你的车道上来。在这种情况下摁喇叭!摁喇叭在交通中有非常重要的嘴用。它告诉对方你的位置和意图。

这个认识解决了一个我一直很困惑的问题。假如你观察一群野鸭或者一群欧洲八哥飞行的话,它们总是在不停地叫。对我来说这很难理解,因为一边飞一边叫很浪费能量。而这与生物学的一个原理不相符:能源利用效率最高的固体幸存和繁殖。但是我想叫有一个非常重要的作用:它告诉群里的其它鸟你的方位和方向。别的鸟不必转头看就知道周边的情况。欧洲八哥这样的鸟把这个技术发展到登峰造极的程度,它们能够在密集的群里快速转向而不相互碰撞。但是我很肯定假如它们听不到声音的话它们无法完成这个技巧。

因此我把这个假设称为鸟飞的孟买摁喇叭架设。

我不同意印度人喜欢摁喇叭的说法。假如交通很通顺的话就没有人摁喇叭。

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